الارشيف / ثقافة وأدب

صدور رواية "دولم" للكاتبة رضوى ابراهيم عن دار سما للنشر والتوزيع

صدرت رواية "دولم" للكاتبة والاديبة رضوى ابراهيم عن دار سما للنشر والتوزيع ومن المقرر ظهور الرواية فى معرض الكتاب بعد يومين .. رضوى ابراهيم كاتبة و باحثة فى العلاقات الانسانية و صدر لها عدة كتب منها كتاب نقطة تحول الحائز على افضل كتاب اجتماعى لعام 2015

اطلق عليها لقب أيقونة السعادة لما لها من دور فعال فى نشر الامل و السعادة بين جيل كامل على مستوى أنحاء الوطن العربى وفى السوشيال ميديا  و حلت ضيفة فى كثير من البرامج على القنوات الفضائية لما لها من تأثير واضح على المجتمع وخاصة الشباب.

Sponsored Links

ونذكر أن مذيع بأحد البرامج انتقدها لأنها تكتب بالعامية وسالها علي الهواء: ليه متكتبيش بالفصحى ؟ ردت "رضوى" على المذيع قائلة: لأن الفصحى لغه اللي بيحب القرايا بس انا بخاطب الفئه اللي ما بتحبش القرايا لأن دول بيشكلوا خطر علي للمجتمع بسبب الجهل الاجتماعي اللي عندهم.

تقول رضوى ابراهيم الكاتبة والباحثة فى العلاقات الانسانية عن رواية "دولم" :

الانسان  نساي بطبيعته ،الغضب من أهم صفاته ، في منا اللي بيعرف يسيطر على الصفه دي ولكن بتكون سيطرته بحدود، وفي منا اللي بيسيب الصفة دي براحتها تخرج وقت ماهي عايزه لحد ما تتحول حياته لفوضي ...اللسان بطبيعته خداع وبيزيد خداعه كلما زاد غضب الانسان اللي بعدها بيحول الانسان  لسفير الشيطان في الارض ... واللي من أهم صفاته انه يعود الناس انها تخدع بعض ... تلاقوا الطيب بقي شرير والهادي بقي عصبي ... وفجأه نلاقي نفسنا جوه خدعه كبيرة ، لعبة شيطان بيخلي فيها الانسان هو رئيسها واللعبة هدفها ايجاد انسان فارغ من الانسانية وناسي انه اتخلق ليكون خليفة الله في الارض لاعمارها وليس لافسادها...

وتم انشاء قسم جديد فى جريدة أسرار الاسبوع : بداية نجاح تخاطب فيه الفئة الاعلى فى المجتمع وهى فئة الشباب اقتناعا من الجريدة بتأثيرها الواضح والمميز وبأدواتها الأكثر فاعلية على المجتمع.

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى