الارشيف / منوعات

منوعات .. بالفيديو.. «غنية» تعمل «قهوجية» منذ 13عامًا: «مفيش زبون يقدر يرفع عينه معايا»

Sponsored Links
أسرار الأسبوع: سيدات امتهن مهن الرجال من أجل لقمة العيش و”الرزق الحلال”، وتحدين قسوة الحياة.. السيدة “غنية” إحدى تلك السيدات التى رفضت الاستسلام وعملت “قهوجية”.

كاميرا “فيديو 7 قناة اليوم السابع المصورة”، التقت غنية عبد الله سيدة من تلك النساء التى واجهت ظروف المعيشة من أجل عدم إزعاج زوجها البسيط بملازم الحياة، وقررت العمل بمهنة “القهوجية”.

وقالت “غنية عبد الله”، التى يبلغ عمرها 57 عاما:”والدى كان بيشتغل جناينى عند الملك فاروق فى قصر عابدين واشتغل فى أماكن كتير، لكن جه عليه وقت وقال لنفسه لازم أعمل حاجه لأولادى، وبدأت رحلت عيلتى مع القهوة، وأمى كمان كانت بتساعده فى الشغل وكانت بتعمل مشاريب للناس، لكن أبويا كان رافض إنى أشتغل فى القهوة تماما.

Sponsored Links

وأضافت: نزلت اشتغل بعد وفاة والدى من حوالى 13 سنة تقريبا، لإن أبويا كان بيساعدنى أنا وإخواتى ونصرف على أولادنا، ولما توفى أبويا نزلت القهوة، واتعلمت المهنة.

وتابعت: جوزى كان رافض أشتغل، لكن ظروف الحياة وهدفنا إننا نعلم أولادنا الثلاثة تعليم عالى غير رأيه مع الوقت، ونزلت أشتغل يومين أو ثلاثة أيام فى الأسبوع والحمد لله ربنا وفقنا واتخرجوا من الجامعات.

وقالت: مهنة القهوجية من المهن الصعبة جدا، أنا بشتغل أكثر من 12 ساعة، أنا بفتح من الساعة 5 الصبح وبقفل 9 أو 10 بالليل، لكن أكل العيش كله صعب.

أما من جانب المضايقات التى تحدث لها بالمهنة، قالت غنية “الست المحترمة مش ممكن حد يقدر يعمل معها حاجه. أنا بقالى 13 سنة بشتغل مافيش زبون رفع عينه معايا”.


------------------------
الخبر : منوعات .. بالفيديو.. «غنية» تعمل «قهوجية» منذ 13عامًا: «مفيش زبون يقدر يرفع عينه معايا» .. تخلي جريدة اسرار الاسبوع مسئوليتها الكاملة عن محتوي هذا الخبر وانما تقع المسئولية علي الناشر الاصلي للخبر و المصدر هنا : منوعات

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى