الارشيف / أخبار مصر / حوادث

«قدح» لـ«فودة»: مش هتكتب عني مقال؟ .. فيرد: «ادينى 4 أو 5 سطور جد عشان ميبقاش فيها مجاملة»

Sponsored Links

رصدت هيئة الرقابة الادارية المكالمات التي صدرت من هاتف محيي قدح، مدير مكتب وزير الزراعة، في قضية فساد وزارة الزراعة، ومحمد فوده والتى تضمنت سؤال الأول للثانى قائلا" فين يا عم البتاع .. الهواوي" قاصداً بذلك جهاز هاتف محمول ماركة هواوي، وهو أحد عناصر الرشوة.


فأجابه الثانى بأنه متواجد وسأله عن توقيت مروره عليه فاتفقا على التقابل الساعة التاسعة والنصف بـ"الفورسيزونز".

Sponsored Links


وأضافت التحريات أنه وردت مكالمة أخرى بين قدح وفوده تضمنت إخباره الثانى للأول قائلا: أنا هخلص لك موضوع الملف بتاع الكهرباء" فقاطعه الأول قائلا" ما تيجى بس عشان تاخد الامضاء دى منه فقال الثانى "بص هو قال لى هالة هتخلص .. ما تيجى نتعشى التلات مع بعض أيه رأيك" ثم استكمل فوده مجاملة قدح مشيرا لعدم وجود مصلحة بينهما.


فيما دار الحوار بين قدح وفوده في مكالمة أخرى حول إحدى مقالاته ضد شيخ الأزهر في صحيفة اليوم السابع، فطلب منه الأول قائلا "طب ما تكتب مقال كده ليّا.. مش هتكتب لى حاجة" فرد فوده: "عايزك تدينى 4 أو 5 سطور كده عشان يبقى حاجة جادة ومفيهاش شبه مجاملة".


فوافق الأول على ذلك ثم سأله الثانى "أوعى تكون نسيتنى النهارده أنا بعتلك ماسيج .. خلصت مع ضاحى؟" فأجابه الأول: "جاهز وهيعتمد والله خلاص.. بكره هيكون خلصان".

------------------------
الخبر : «قدح» لـ«فودة»: مش هتكتب عني مقال؟ .. فيرد: «ادينى 4 أو 5 سطور جد عشان ميبقاش فيها مجاملة» .. تخلي جريدة اسرار الاسبوع مسئوليتها الكاملة عن محتوي هذا الخبر وانما تقع المسئولية علي الناشر الاصلي للخبر و المصدر هنا : الشروق حوادث

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

قد تقرأ أيضا